Måndagkväll.

Måste göra ett avbrott i pluggningen och skriva lite blogg istället, läser religion nu och kände verkligen hur tankarna och funderingarna började spinna iväg.. Jag gillar ju faktiskt att läsa religion, tycker det är väldigt spännande att läsa om hur olika vi lever länder och religioner/kulturer emellan. En del religioner tilltalar mig verkligen och är väldigt intressant, medans andra går helt över en annans förstånd. Men det är ju av den anledningen att vi är inlärda på helt annat sätt, det är så långt ifrån våran kultur, så egentligen kan man ju inte säga att det är vansinne eller ett orimligt levnadssätt de har... de som lever efter en sådan religion/kultur som är långt ifrån våran... men det är nästan så att man vill smälla näven i bordet och säga MAN FÅR INTE LEVA SÅ!

Vi ska ju samtidigt verkligen inte komma och säga att vi sitter på den bästa relegionen eller lever i den sundaste kulturen, för det jag vi verkligen inte. Vad man kommer unifund med när man läser om framförallt Buddhismen, vilken tilltalar mig på många vis, så ser man ju tydligt vad okänsliga och olevande vi är. Vi lever väldigt omedvetet och ytligt, och det är hemskt att inse. Jag tycker alla borde ta till sig av Buddhismens ödmjukhet och levnadssätt, för det är verkligen att leva! De har greppet om vad livet går ut på och vad som är väsentligt!
Då menar jag inte att man ska bli Buddhist och meditera två timmar varje morgon, utan man kan ta till sig av det otroligt sköna tänket, blir lite mer levande.

Själv skulle jag behöva uppdatera mig dagligen, för jag är verkligen inte ens i närheten av det jag skulle villa vara när det gäller det Buddhistiska sättet att leva. Men jag är tänker på det och jag jobbar på det!

Tror bannemig jag ska bosätta mig i Sydostasien ett par år här framöver för att leva, lära och jobba, sen kommer man hem till Sverige igen, förhoppningsvis fullproppad med insperation och erfarenhet och gör något av detta. Vorde ju som en dröm det, en dröm som i dagsläget är fullt möjlig!

Nu ska jag läsa vidare, om en inte alls lika tilltalande religion.

Kram kram.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0