Julie & Julia

Jag har sedan några månader tillbaka fått tillbaka den stora lusten för mat, att laga mat. Även om jag inte tar mig tid att laga så mycket som jag önskar så läser jag tiotals recept varje dag, spar ner dem under filen "MÅSTE LAGA!" För ett par-tre år sedan lagade jag alltid maten här hemma och provade minst två nya recept i veckan, gärna skulle de vara lite småkrångliga och ta rätt lång tid... och jag vill säga att jag nog lyckades rätt bra, kan inte minnas att det blev oätligt någon gång i alla fall. Ingen bad mig att lag mat någon gång, jag gjorde det för att jag ville, för att det var så förbaskat kul, en av de få grejer jag längtade efter att göra på kvällarna, att imorgon få laga något nytt. Sen var det ju bara ett plus om de som åt av maten gillade den lika mycket som jag! 
Kan låta sjukt, men det var så, och jag tyckte verkligen det var skitkul då. Men, så lessnade jag helt, jag lessnade på restaurangskolan och på att laga mat hemma. Kom på att jag vann några timmar i tid till annat varje vecka om jag lät bli att laga mat. Men som sagt, nu har jag börjat så smått igen, och det är ju sjukt kul. Och gott, när jag väl lagar något. Dock så blir det oftast samma, samma och ganska enkelt, och det handlar om tid. Det går inte laga fyra-timmars en vardag då man går i skolan, men på loven och helgerna så!

Så... det var ju inte för intet jag fastnade vid Julie & Julia när jag letade film på videoteket idag. Och vet ni vad, nu om någonsin vill jag börja laga storkok igen! Vilken underbar film...
Jag hör nog hemma i köket ändå och jag har alltid sagt att vad än jag jobbar med så ska det innehålla mat/kost i någon form, och ja, det ska de verkligen göra. Vi lever av mat, så varför underskatta det, varför äta skit? Nej, det ska vara från grunden och vällagat, inga konstigheter, då kan man äta, och njuta - och må bra. För man kan ju välja själv, vad man lagar, och hur man lagar det! Say no more.

För, finns det något som är trevligare och värdefullare, godare, än ett bord fyllt med trevliga människor, släkt/vänner, god mat + dryck? Knappast.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0